Co należy zrobić przed ruszeniem w drogę?
Przygotuj swój samochód z wyprzedzeniem na warunki jazdy jakie możesz napotkać. Większość producentów określenia "ciężkie" warunki jazdy w następujący sposób:
• Dłuższa jazda na wyższych prędkościach obrotowych silnika
• Prowadzenie pojazdów w niezwykle wysokich temperaturach lub poniżej zera stopni Celsjusza
• Jazda w dużym kurzu lub w błocie
• Jazda w korkach
• Krótkie trasy, w granicach 5 – 10 km długości
Postępuj zgodnie z instrukcją obsługi, i przestrzegaj zalecanych przeglądów technicznych.
Sprawdzaj poziomu wszystkich płynów samochodu - w tym olej silnikowy, płyn chłodnicy, olej w skrzyni biegów i płyn spryskiwaczy – dolewaj lub zmieniaj je w miarę potrzeb. Olej silnikowy, w szczególności, ponieważ zapewnia gładką i stabilną prace silnika i powinien być regularnie zmieniany. Sprawdź książkę serwisową i właściwe terminy przeglądów technicznych dla twojego pojazdu.
Zabierz dwa litry wody destylowanej do bagażnika Twojego pojazdu. Jeśli pojazd zacznie się przegrzewać, można wlać wodę do chłodnicy, aby tymczasowo go schłodzić na czas dotarcia do warsztatu. Ale nie otwieraj korka chłodnicy do momentu, kiedy pojazd wystygnie. Wyciek gorącego płynu i może spowodować poważne poparzenia.
Z biegiem czasu, brud, owady, liście, itp. mogą zbierać się z przodu pojazdu na chłodnicy i ingerować w system chłodzenia. Przepłucz chłodnicę z węża podczas mycia pojazdu, aby usunąć kurz i umożliwić swobodny przepływu.
Sprawdź ciśnienie i bieżnik swoich opon, w tym zapasowego też. Przepompowanie lub niedopompowanie może osłabić Twoje opony, powodują nierównomierne zużycie bieżnika, a także wpływa na większe zużycie paliwa. Ponadto warto przed podróżą wyważyć lub zastosować rotację opon, co wpłynie na równomierne zużycie bieżnika.
Sprawdź dopuszczalną masę całkowita pojazdu (znajdziesz ją w instrukcji obsługi lub w dowodzie rejestracyjnym) z szacunkową wagą rodziny i bagażu jaki będziesz pakować na wycieczkę. Staraj się nie przeciążać pojazdu. Nadmiar masy powoduje cięższą pracę silnika, i zwiększa zużycie paliwa.
Upewnij się, że reflektory, lampy tylne, kierunkowskazy, światła Stop, podświetlenie tablicy rejestracyjnej są sprawne. Wymień żarówki, które się przepaliły. Upewnij się, pióra wycieraczek są w dobrym stanie na wypadek, gdy natrafimy na jakieś nagłe burze z piorunami.
Należy dokonać kontroli wzrokowej Twojego pojazdu, pasów, przewodów i węży. Wymień wszelkie pęknięte lub uszkodzone przewody.
Użyj Swoich Zmysłów
Twoje zmysły mogą powiedzieć ci wiele na temat stanu silnika twojego pojazdu i jego podzespołów. Przestrzeganie tych wskazówek może umożliwić Ci, wczesne wykrycie usterek i zminimalizować koszty ich naprawy.
Wzrok
Zajrzyj do, wokół, i pod swój samochód:
• Upewnij się, że światła stop, kierunkowskazy, reflektory przednie i tylne lampy działają prawidłowo. Ponadto sprawdź podświetlenie zegarów i wskaźników oraz schowka.
• Spójrz na górę i klemy twojego akumulatora. Jeżeli zauważysz tam nalot i duży brud, to oczyść go. Brudne połączenie mogą powodować straty kilka amperów energii elektrycznej.
• Sprawdź paski klinowe od wewnątrz czy nie mają pęknięć. Jeżeli pęknięcia są głębokie, istnieje niebezpieczeństwie zerwania paska, zmień je jak najszybciej.
• Sprawdź stan zabrudzenie silnika. Silnik bardziej się grzeje, jeżeli jest brudny.
• Umieść na godzinę papier lub gazetę na podłodze garażu pod silnikiem w celu sprawdzenia ewentualnych wycieków płynu.
Dźwięki
Twój pojazd może chce Ci coś powiedzieć, dobry słuch może być kluczem do sukcesu we wczesnym wykrywaniu usterek, zanim staną się poważne. Jeśli słyszysz jeden z tych dźwięków, Twój pojazd może potrzebować profesjonalnej obsługi.
• Przejście z biegu na bieg w skrzyni biegów, powinno być niemal niesłyszalne, bez zgrzytania lub tarć. A buczący dźwięk ze skrzyni biegów, może oznaczać słabe smarowanie łożyska.
• A warczący lub buczący dźwięku podczas skręcania jest dobrą wskazówką, że masz niski poziom lub brak płynu wspomagania układu kierowniczego.
Zapachy
Korzystając ze zmysłu powonienia możesz również odczytać oznaki niebezpieczeństwa. Niektóre zapachy, które mogą oznaczać kłopoty:
• Zapach spalonej gumy może oznaczać że jedziesz na hamulcu postojowym. To może spowodować uszkodzenie hamulca, linki hamulca oraz opon.
• Zapach "zgniłego jaja" często oznacza niepełne spalanie w katalizatorze, który jest częścią systemu kontroli emisji. Ignorowanie tego problemu może doprowadzić do kosztownych napraw w późniejszym czasie.
• Słodki, parujący zapach po tym jak pojazd jest w pełni nagrzany może wskazywać na wyciek płynu chłodzącego w systemie. Nigdy nie dotykaj chłodnicy w czasie, gdy silnik jest gorący. Pozwól mu wystygnąć, nie ryzykując poparzenia.